Avion supersonic, anunțat de NASA. În cât timp va putea parcurge 5.500 de kilometri

de: Ana Anițoiu
25 08. 2023

NASA a anunțat că are în pregătire un avion supersonic comercial. Agenția spațială americană vrea să transporte pasageri de la New York la Londra, adică pe o distanță de aproximativ 5.500 de kilometri, în mai puțin timp decât este nevoie pentru a viziona un film.

În cât timp va parcurge avionul supersonic 5.500 de kilometri

Avionul supersonic promite viteze amețitoare de la aproximativ 1.535 la 3.045 mile pe oră (mph) – adică de două ori mai mari față de viteza maximă a unui avion de vânătoare F/A-18 de 1.190 mph. Acesta ar urma să ajungă de la New York la Londra în doar o oră și jumătate.

Potrivit NASA, următoarea fază a cercetărilor sale în domeniul călătoriilor aeriene de mare viteză este în curs de desfășurare: două contracte pe 12 luni acordate companiilor Boeing, Rolls-Royce și altora pentru a ajuta la conceptualizarea noului avion și la crearea unei ”foi de parcurs tehnologice”.

La începutul acestei veri, NASA a finalizat aeronava de testare supersonică silențioasă X-59, proiectată să își înăbușe propriile bubuituri sonice. Programul va servi drept sursă de inspirație pentru proiectul noului avion cu reacție. X-59 este programat să aibă primul său zbor de testare la sfârșitul acestui an.

Cel mai rapid avion comercial din lume, în prezent

Actualul cel mai rapid avion de pasageri din lume, Concorde, fabricat de francezi și britanici, a efectuat cel mai rapid zbor între New York și Londra la 7 februarie 1996, traversând Atlanticul în doar 2 ore, 52 de minute și 59 de secunde.

Spre comparație, avionul de linie standard de mari dimensiuni zboară în prezent cu o viteză de croazieră de aproximativ 600 mph, la aproximativ 80 la sută din viteza sunetului.

Aceste avioane pot avea nevoie de cinci ore sau mai mult pentru a parcurge cele 3.461 de mile de la New York la Londra, potrivit Daily Mail.

Concorde, în schimb, are o viteză maximă de croazieră de 1.354 mph. Însă, aceste avioane au fost retrase din uz în 2003, în urma unei încetiniri a industriei aviației comerciale și a primului și unicului accident, foarte mediatizat, ce a avut loc în 2000.

NASA speră să reducă aproape la jumătate chiar și timpul de zbor al avioanelor Concorde. Reprezentanții agenției au transmis că speră ca zborurile de la New York la Londra să accelereze „de până la patru ori decât este posibil în prezent”.

Agenția consideră că există piețe potențiale de pasageri în până la 50 de rute stabilite ce leagă diverse orașe, concentrându-se mai întâi pe zborurile ce traversează oceanul pentru a minimiza obstacolele de reglementare.

Potrivit managerului Proiectului de tehnologie hipersonică al NASA, Mary Jo Long-Davis, faza de dezvoltare a noului avion hipersonic de pasageri se va concentra la început pe reducerea zgomotului în timpul decolării și aterizării, lăsând pentru mai târziu eventualele probleme legate de bubuiturile sonice din timpul zborului.

Atât Statele Unite ale Americii, cât și multe alte națiuni interzic zborurile supersonice, invocând poluarea fonică cauzată de bubuiturile sonice și alte probleme.

După cum a declarat managerul proiectului pentru tehnologie hipersonică al NASA, Mary Jo Long-Davis, emisiile la mare altitudine și alți factori de mediu, sunt preocupările critice de început pentru noul lor proiect.